Medlemsbrev 2024
Publicerad 11 December, 2024
2024 börjar närma sig sitt slut och det har hänt mycket inom nätverket Rum för lärande. Vi har som mål att arrangera seminarier och föreläsningar och bidra till inspiration och kunskapsspridning och det har vi lyckats med under året. Vi ser att intresset för sambandet mellan pedagogik, rum och teknik växer. Under 2024 har vi fått drygt 50 nya medlemmar och vi är nu cirka 550 personer från alla lärosäten i Sverige och några från våra nordiska grannländer. Det är verkligen kul att vi ökar i antal och det finns plats för fler intresserade.
Våra digitala nätverksträffar brukar locka ett 100-tal personer och vi försöker skapa en intressant mix av ämnen och upplägg. I tillägg till våra vanliga inspirationsträffar har vi i år för första gången bjudit på ett forskningsseminarium och ett panelsamtal. Båda väldigt intressanta med många deltagare.
Vi har arrangerat fyra digitala nätverksträffar. Vi började året med att besöka Learning Lab i Umeå. Learning Lab är en testbädd för framtidens lärandemiljö och i Umeå arbetar forskare och pedagogiska utvecklare med att utforska den interaktiva, hybrida lärsituationen. Learning Lab i Umeå har varit i gång i två år och Åse Tieva och Jonas Lindholm delade med sig av sina erfarenheter. Missade du besöket kan du läsa mer här.
Under våren fick vi ett digitalt besök av professor Neil Selwyn, Monash University i Melbourne, som presenterade sin forskning om “tvingande design” i lärandemiljöer. Han är internationellt ledande inom forskningen på digitalt lärande med specifik expertis vad gäller de begränsningar och utmaningar som kan uppstå när teknikbaserad undervisning implementeras. En intressant utblick och vi fick möjlighet att som första grupp ta del av hans forskning. Läs mer här.
Vi startade höstterminen med Stora studiebesöksdagen. I år var det sex lärosäten; Uppsala universitet, Högskolan Väst, Högskolan Dalarna, Karolinska Institutet, Högskolan i Gävle och Högskolan i Borås som tog emot parallella fysiska studiebesök och visade upp sina lärandemiljöer. Ett 50-tal medlemmar var med på besöken. Stora studiebesöksdagen planerar vi att genomföra även nästa år så fundera gärna på vad du skulle vilja visa för andra på ditt lärosäte.
I november bjöd vi in till ett panelsamtal där frågan om vad vi menar med flexibla lärandemiljöer diskuterades. Det blev ett spännande samtal kring hur lärandemiljöer ska utformas för att stödja studentaktiv pedagogik och lärande. Vi fick ta del av goda och mindre framgångsrika exempel för att belysa vad lärandemiljöer kan vara och hur vi kan jobba i dem. Magnus Hansson, Örebro universitet, agerade moderator och höll samman samtalet mellan Susanne Strömberg Jämsvi från Högskolan i Borås, Marie Leijon, Malmö universitet och Lars Johansson Högskolan Väst.
Vi avslutade året med att gå på bibliotek. Vi besökte Linnéuniversitetet i Kalmar där Johanna Palm visade oss runt i det nya biblioteket utan informationsdisk. Hur man skapar ett bibliotek i en kulturhistorisk simhall visade Roger Andersson från Mälardalens universitet oss och slutligen besökte vi Anna Lindh biblioteket på Försvarshögskolan. Vi fick där en inblick av Martin Gurák och Felix Palmqvist hur man har jobbat för att skapa ett bokningssystem integrerat i Canvas. Spännande utmaningar och lösningar! Läs mer här.
Vi är i full gång med att planera nya nätverksträffar för 2025 och du är varmt välkommen att höra av dig med tips och idéer!
Vi vill också passa på och tacka för stort engagemang under året, det är ert engagemang som gör nätverksträffarna lyckade!
God Jul och Gott Nytt år!
Styrgruppen nätverket Rum för lärande
Vill du bli medlem? Maila Petra Stenberg.