
Rum för lärande – Symposium i Västerås den 8-9 oktober 2018
Publicerad 12 September, 2018
Symposiet kommer att erbjuda ett varierat program med ett flertal erfarenhetsåterföringar från nätverkets medlemmar. Dessutom kommer ni att få träffa Mark Decker från University of Minnesota som delar med sig av sin långa erfarenhet att undervisa i Active Learning Classrooms under ett panelsamtal. Vi får även att få lyssna till lektor Rie Troelsen från Syddansk Universitet.
Anmälningar till symposiet kan nu göras på hemsidan www.NU2018.se.
PROGRAM FÖR SYMPOSIET ”RUM FÖR LÄRANDE”
Den 8-9 oktober 2018 i Västerås
Måndag den 8 oktober 2018
Lokal: Mälardalens högskola, Högskoleplan 1, Västerås
12.00 Registrering i huvudentrén
13.00 Inledning symposium, Hörsal ALFA
13.15 Stationspass 1
13.55 Stationspass 2
14.35 Kaffe (utanför hörsalen)
15.00 Panelsamtal med Mark Decker, University of Minnesota, Hörsal ALFA
16.00 Stationspass 3
16.45-17.00 Avslutning
19.00 Gemensam middag, Aros Congress Centra (ACC)
18.00 Gemensam middag, Aros Congress Centra (ACC)
Tisdag den 9 oktober
Lokal: Mälardalens högskola, Högskoleplan 1, Västerås
8.30 Rie Troelsen, Syddansk Universitet, Hörsal BETA
9.10 Kaffe
9.40 Stationspass 4
10.25 Stationspass 5
11.05 Stationspass 6
11.45-12.00 Avslutning
Vi har två inbjudna gäster till symposiet.
Mark Decker, Associate department head in the Department of Biology Teaching and Learning vid University of Minnesota. Mark har en lång erfarenhet av att undervisa och utveckla aktivt lärande vid sitt lärosäte. Han kommer att berätta om sina erfarenheter genom ett panelsamtal tillsammans med Universitetslektor Åse Tieva Umeå universitet, Universitetslektor Marie Leijon Malmö universitet, samt Arkitekt Charlotta Andersson Akademiska Hus AB. Moderator för samtalet blir Patricia Staaf Malmö universitet.
Den andre inbjudne gästen, tillika medlem i nätverket, är Universitetslektor Rie Troelsen från Syddansk Universitet i Odense, Danmark. Rie har lång erfarenhet av forskning och undervisning inom sitt ämnesområde universitetspedagogik vid sitt lärosäte.
Programmet består dessutom av sex olika stationer där medlemmar i nätverket från sex svenska lärosäten berättar om deras arbete med att utveckla pedagogik och miljöer för aktivt lärande. Deltagarna blir indelade i mindre grupper så att det blir möjligt att ställa frågor och genomföra kortare diskussioner i slutet av varje stationspass.
De sex stationerna har följande rubriker och medverkande:
1. ”Rummet och möbleringen begränsar mina ambitioner för det pedagogiska upplägget.”
Ewa Gruffman-Cruse och Ann-Christin Sundbaum Umeå universitet
2. Kursintroduktion som aktivt lärtillfälle
Christel Backman och Sara Uhnoo, Göteborgs universitet
3. A Working Lab – Innovationsarena, kunskapsmiljö och arbetsplats med unika fördelar
Charlotta Andersson och Henrik Mortensson, Akademiska Hus AB
4. Studentaktiverande lärmiljöer enligt Umeå-modellen.
Johanna Westerlund, Mälardalens högskola och Åse Tieva, Umeå universitet
5. Frukten av samverkan mellan enheten för pedagogisk utveckling (PIL) och Campusavdelningen.
Viveka Olofsson, Örebro universitet
6. Försök och utvärdering av undervisning anpassad för nybyggd ALC-sal.
Elisabet Malvebo och Andreas Nilsson, Sjöstridsskolan Karlskrona
För er som kommer direkt med bil/buss/tåg till högskolan finns möjligheter att ställa era resväskor längst bak i hörsal ALFA under eftermiddagen. Hörsalen låses under stationspassen.
Måndagskvällens gemensamma middag kommer att serveras i Aros Congress Centra kl. 19.00. Efter middagen kommer restaurangens Skybar att öppnas för er som vill stanna en stund och umgås med era kollegor inom nätverket.
Välkomna
Länk